Monday, April 5, 2010

Magnum opus

"Barakallahu lakuma wa baraka alaikuma..."

Bait lirik Maher Zain itu acap kedengaran akhir ini. Buat Kojie teman serumah, nyata ia ucapan terbaik harus ditujukan buatnya.

Pasti bermakna majlis pernikahan tempohari. Lebih manis lagi apabila berjauhan dengan isteri yang baru dinikahi. Ia tentu mengasah rasa kasih dan rindu. Sabarlah kerna jarak yang memisahkan akan menambah kecintaan selain meningkatkan pengertian yang benar tulus.

Teringat pula kata seorang teman yang sudah berumah tangga kala pillow talk tempohari,

"Duk asing2 waktu awal nikah ni ada baiknya juga Sufi sebab pasangan akan kenal kita secara bertahap. Tak la terkejut sakan bila tahu suaminya tak reti nk pasang kepala paip rumah, ganti starter lampu, servis keta.." kata Shamsura. Junior UTP setahun dari saya tapi pengalaman berumah tangga bagai 10 tahun maju meninggalkan seniornya.

Kepala mengangguk hati menggeleng.. "erk..abes la gni. aku pun tak tau nk buat tu semua.."

"Tapi jangan la risau sampai tak nak kahwin pula. Moralnya kedua pasangan perlu ready dengan kemahiran asas.." tersenyum kambing pula dia.

"mamat ni tau pulak baca hati orang..kasyaf ke ape die ni.." hati saya mengomel.

.............................................................................

Hampir berkusam hamparan ambal ini. Nyata masa tidak memadai untuk menulis. Andai ada perkara yang mahu dibeli dengan wang ringgit, nescaya masa sejam akan dibeli buat menambah koleksi aktiviti.

Apa pun terlalu pengalaman hidup yang tak mampu tercatat.

Dari pernikahan dua rakan seperjuangan (Kojie dan Zikri) hingga ke jemputan hadir ke seminar di Kuching membuatkan takwim di ipod tak pernah surut dengan coretan.

Khamis lepas, ke UPSI ziarahi kenalan bakal-bakal guru. Sudah lama saya tidak ke sana sejak bermukim di Bangi. Cikgu lelaki kekal seperti dahulu. Cuma rata-rata sedang menyelesaikan tempoh praktikal yang masih berbaki. Rumah sewa masih ceria ditambah 3 lagi ahli baru.

Cikgu perempuan pula semakin kaya. Pusat operasi pula semakin besar dan kondusif di unit penjuru Taman Universiti. Sesi suai kenal dan slot perkongsian pengalaman kerja buat saya benar terharu. Meski ada yang mengantuk ketika galak bercerita, saya faham benar akan kepenatan yang melanda.

Geli hati juga ketika saya bertanya pada cikgu-cikgu yang hadir atas tujuan apa mereka hadir. Dengan kata lain, jelas tidak mengapa mereka memilih laluan ini sebagai kerjaya tetap seumur hidup.

"Entahla..saya sendiri tidak pasti untuk apa saya di sini." tenang dan yakin seorang cikgu di tahun pertama bersuara.

"Ok la tu. Ia kenyataan jujur dari hati yang benar murni. Hati kan deria yang tidak pernah menipu.." saya membalas.

Merah wajahnya tertunduk. Malu barangkali.

Pertemuan dengan barisan pendidik UPSI berakhir sekitar 1145 malam. Tersasar 15 minit dari jadual asal. Walau bagaimanapun, saya amat berbangga dengan perkembangan semasa di sana.

Jika begini prestasi kerja yang ditunjukkan, nescaya kualiti pelajar yang terhasil di sekolah akan jauh lebih baik dari keadaan sekarang. Pedih ulu hati bila mengenangkan kadar kelahiran bayi luar nikah mencecah angka 230,000.

Siapa lagi yang mahu diharapkan dari belai tangan seorang guru yang memahami jiwa-jiwa anak-anak ini kala mana ibu bapa sudah tidak lagi mampu mengambil peduli. Pencapaian akademik bukan tolok ukur semata bagi menilai kejayaan hidup andai tidak disertakan neraca sahsiah dan akhlak terpuji.

Bagai benih yang baik, dicampak ke laut menjadi pulau, dilontar ke langit menjadi bintang..

Mulianya erti seorang pendidik..

p/s: Selamat bertugas buat encik mentadak dan rakan-rakan guru di UPSI, Johor, KL

1 comment:

hisyam_mujahid said...

shamsura tu memang ada kasyaf. sebab tu kena hati2 sket sembang dengan dia :p