Friday, April 9, 2010

Bon Voyage

"Dah2 jom gerak..nanti takut lewat" saya bersuara usai mengisi minyak Proton Ssavvy merah milik Khai.

"Baik bos" gurau Khai yang sedari tadi hanya duduk di dalam menanti nozzle minyak diletak semula.

"Hm, semua dah ready kan? Ada barang yang tinggal tak?" Amir mengingatkan.

Saya menggeleng.

"Alamak.."

"Dah agak dah.. kalau berjalan memang tak sah kalau tak buat 'lawatan' balik kali kedua" Khairy mendengus.

"Janganle marah yer..kalut sangat. Benda kecik camtu mana la nk ingat nak banding Quran" cubaan mententeramkan berjaya.

Benar, telefon bimbit yang baru sahaja di caj merupakan objek yang paling mudah tertinggal berbanding yang lain. Apatah lagi selepas berkabung dengan 'pemergian' telefon terdahulu yang selamat bersemadi di dalam lubang tandas.

"Woit.. korang tinggal aku no.." Nukman bertempik.

"Mana tau hang nak ikut" ujar saya.

"Ni haa hang punya handphone. Len kali tinggal la lagi" Nukman menyerahkan handphone yang 'dicuri' sebentar tadi sambil mengajukan lipatan apam balik yang baru dibeli dari pasar malam di depan jajaran Restoran Singgalang.

Kami meneruskan perjalanan ke airport sambil menikmati juadah ringan yang dibeli.

"Sufi, mana satu jalannya?"

"Nampak simpang depan tu? Hang belok kanan.." saya menjelaskan.

Nukman menggaru kepala yang tidak gatal. "Bukan depan lagi ker??"

Baru saya tersedar ia bukanlah simpang yang saya maksudkan.

Simpang di Teras Jernang di kala senja itu amat mengelirukan.

"Tenang, hang straight jer nanti jumpa roundabout n lalu depan Teknik Sepang" Nukman memberi pencerahan.

Saya terus terkedu menahan rasa bersalah terhadap Khai yang menjadi pemandu tanpa rela.

"Ish3.. sempat ke ni. Tiket hang jam 9 malam kan Sufi?"Amer pula menambah gabra.

"Ya"

Jalan yang kami lalui itu sememangnya kelihatan asing ditambah pula cahaya mentari kian hilang di ufuk senja.

"Kat depan tu ada simpang. Nak lalu mana?" Khai bertanya.

"Terus lagi" Nukman berkata yakin.

Kubur di kiri jalan. Biar betul.

Masing-masing sesak nafas mengkhuatiri masa yang kian singkat. Laluannya pula bukan jalan yang biasa.

"Haaa..!!" suara Khairi memecah kesunyian

(bersambung di catatan seterusnya..)

No comments: