Saturday, February 13, 2010

Salju di danau rindu

"Sufi, bila nak update blog. Dah lama tak dengar bait puitis hang.."

Tersenyum saya pagi itu.

"Awak buat saya sakit perut menahan gelak. Bagai tak percaya Furqan peminat blog saljibiru.." saya membalas.

Setahu saya beliau adalah individu yang minat membacanya hanya tertumpu pada perkembangan Chelsea seangkatannya. Apa pun saya hargai kesetiaannya terus menerus memotivasi saya menulis.

Dan syukur pada Tuhan memberi ruang untuk mengintai semula kalam yang telah lama ditinggalkan. Entah kenapa tergerak menulis selepas menonton "Ketika Cinta Bertasbih 2".

Sejujurnya sekalung pujian harus diberikan kpd produksi berkenaan yang telah berjaya menerbitkan karya berkualiti. Paling tidak ia memberi penjelasan tentang bagaimana hubungan sesama manusia yang sewajarnya. Ditambah adunan nilai kejiwaan dengan elemen agama digarap begitu sempurna benar-benar menyentuh perasaan saya. Jarang sekali untuk saya memberi pujian terhadap hasil seni tetapi kali ini saya terpaksa mengangkat ibu jari ke atas atas sentuhan imaginasi Kang Habib. Buat yang masih belum menonton saya cadangkan agar dijadikan hiburan ringan di sela kelapangan.

"Ke mana awak pergi selama ni Sufi? dah la blog tak update..sakit betul bila diam begini" Reezal teman dari UUM menghantar sms.

Saya benar-benar mohon kemaafan atas 'kehilangan' ini. Buat yang tak jemu-jemu hadir menjenguk, perhatian kalian saya hargai. Semoga blog ini akan terus menjadi medan bermanfaat bertukar maklumat dan cerita.

Sebetulnya, saya masih sedaya upaya menyesuaikan diri dengan hidup baru. Melanjutkan pengajian di peringkat sarjana sangat mencabar keupayaan pengurusan waktu saya.

Dengan perubahan drastik asas pengajian sebelumnya membuat saya harus memberi 200% perhatian terhadap pembacaan lapangan baru. Diakui, kajian Sains Politik amat luas capaiannya. Tambahan pula, semester ini merupakan sesi percubaan bagi pelajar pra-syarat seperti saya. Jika tidak lulus kelayakan minima bererti tiba utk melupakan hasrat menguasai cabang ini.

"You should be an engineer Sufi. Its so weird when I know about this. Think about your future. Your age is no longer young man. Its time for you to build up your life, marriage and pride of your family.." begitulah coretan Kat dalam emel yang diutusnya dari Brisbane hujung bulan lepas.

Saya sedar ramai yang tertanya. Namun, buat masa ini tiada jawapan mutlak yang dapat disediakan buat semua. Ia sangat berkaitan percaturan masa depan. Mungkin tepat mungkin juga tidak. Segalanya saya serahkan pada istikharah serta fatwa hati.

............

"Bilakah lagi kita semua satu hati..." nada dering telefon bimbit saya berbunyi.

"Sufi, hang kat mana? Berpeluh aku tunggu kat stesen UKM ni. Cpat sket..bawa WQV tau tak sanggup naik moto. Barang banyak ni.." Furqan Al-Chelsea bersuara..

Dan saya pun harus menghentikan coretan setakat di sini dahulu..

2 comments:

Anonymous said...

Peace:))moga dapat cari ukhti kayak Anna Thafulnisa'...haha ,boleh tolong mak kat dapur

hisyam_mujahid said...

lho... ana baru nak menghayati post baru nta. skali berenti tengah jalan daa...