Wednesday, December 16, 2009

Turki: Antara Pragmatik dan Prinsip



"Prof, saya ingin bertanya tentang pendekatan politik pragmatik yang digunapakai sesetengah gerakan Islam di pentas politik mutakhir seperti AKP. Ia seakan menjadi trend popular yang diikuti sesetengah antara pemimpin dan gerakan Islam tempat lain.." Sahrul memecahkan kesunyian sesi soal jawab seminar yang saya hadiri minggu lepas.

Usahawan muda bertubuh sasa ini amat pintar. Dari butir bicaranya lahir hujah yang bernas mengkagumkan pendengar sekitar. Yakin persoalannya muncul rentetan perbincangan kami seputar perkembangan gerakan Islam Timur Tengah dinihari malam tadi.

............

Seperti kebiasaan, diskusi kami malam itu terisi dengan kajian bahan mengenai topik dan modul yang telah dipersetujui bersama sebelumnya. Bertemakan sejarah dan gerakan dakwah Asia Barat, kali ini giliran saya pula diberi tugas memjalankan kajian, dan saya telah memilih Turki sebagai subjek.

Soalnya, mengapa harus Turki?

Ya, sejarah negara 2 wajah ini amat unik untuk disoroti dan dikaji. Kebetulan ia adalah subjek cadangan yang saya minati sebagai bahan disertasi suatu ketika dulu (mungkin tergendala sementara menanti peluang berbuat demikian hadir kembali).

Dengan mengecilkan skop perbahasan kepada nuansa politik mutakhir, nyata ia amat mengujakan kami. Tidak dapat dibayangkan bagaimana suatu ketika aliran "Kemalisme" begitu mendekam segenap sisi kehidupan di Turki, telah beransur hilang pasca era kebangkitan Islam yang masih tidak dipastikan dari mana datang sumber sinerginya.

Untuk lebih berhati-hati dengan fakta, saya kemukakan beberapa pandangan yang disokong oleh beberapa rujukan media, jurnal serta buku karangan Hakan Yavus, penganalisis berbangsa Turki yang juga merupakan kenalan rapat John Louis Esposito, pakar bidang perbandingan agama daripada Georgetown University,AS.

"Era Renaisanse Turki bermula sekitar tahun 1970-an bilamana gerakan Islam di sana sudah mula menghadirkan gelombang kesedaran di kalangan rakyatnya" ujar saya membuka hujah.



"Necmettin Erbakan amat membanggakan.." Sharil menyahut. Bagai berkepak seketika Pembantu Penyelidik lulusan USM ini. Memaklumi bahawa latar belakang pendidikan tokoh berhati waja tersebut bersamaan dengan sijil sarjana muda miliknya, Kejuruteraan Mekanikal. Menyedari tindakannya luar kawalnya diperhati, segera Sharil mendarat semula selepas 'terbang' diatas awanan karpet. Tersenyum kami melihat gelagatnya yang jarang amat bereaksi begitu.

"Benar beliau memang hebat. Bahkan dengan keberaniannya itulah, semua gambar milik Attaturk dilempar keluar dari bangunan kerajaan, mahkamah, kompleks membeli belah serta papan pemuka iklan di bandar besar. Baginya keberhalaan begitu harus dihapuskan daripada dibudayakan kepada generasi baru" Nu'man menambah.

"Tetapi harus diingat beliau telah memilih pendekatan yang amat frontal dengan pihak tentera sekular, the calamity wall yang selamanya menghambat proses Islamisasi di Turki" saya menambah.

Sejarah telah menyaksikan betapa Erbakan telah diberi 2 pilihan dalam suatu peristiwa kudeta, samada meletak jawatan secara terhormat atau dilakukan rampasan kuasa oleh pihak tentera.

"Dahsat gak ye suasana di Turki. Tak sangka sukar sungguh Islam nak berkembang meski kuasa sudah ditangan selepas proses pemilu dijalankan secara demokratik" ujar Kojie, diikuti dengan menguap. Matanya kemerahan memberi signal sudah tiba masanya saya membuat rumusan.

"Namun senario politik ini berubah 180' pasca kemenangan AKP dlm pemilu 2003. Pendekatan pragmatik oleh Erdogan ini dilihat berjaya mengaburi banyak pihak khususnya ketika mana merangka dasar luar Turki dalam usaha Ankara menyelitkan nama mereka dalam senarai EU" saya memancing segelintir rakan yang sudah mengikut jejak Kojie melakukan senaman mulut tadi.

"Ait, camana leh jadi cam tu plak?" mata yang tadinya sudah hampir tertutup dek beratnya zat besi yang berkumpul di pelipis bundar kembali. Kail saya mengena.

"Dipasangnya kembali seluruh gambar dan potret Pak Kamal td ditempat asalnya, bahkan lebih besar dari yang pihak sekular pernah sediakan. Tak cukup sekedar itu, dibatalkan kebenaran latihan ketenteraan Israel yang telah dipersetujui sebelumnya hanya kerana memenuhi tuntutan populis rakyat marhaen yang menganggap Yahudi Israel telah menjadi punca krisis kemanusiaan di Ghazzah." saya meneruskan.

Nu'man mengangguk. Rasanya ia bukan tanda setuju, kerna selepasnya disusuli bunyi dengkuran.

Sifirnya mudah. Refah pimpinan Erbakan bertindak secara frontal, sementelah AKP lebih populis. Disini letaknya keupayaan pembacaan medan. Kehadiran pihak tentera dan enakmen perlembagaan telah menjadikan unsur sekular ini kebal dari diserang dan ia memerlukan penelitian mikro dalam meletakkan asas tindakan. Bagi seorang pemimpin, kriteria ini harus ada. Kebijakan menghidu ancaman sekitar akan mengurangkan ancaman secara eksplisit. (3:52)


"Usah hairan dengan kebangkitan Islam disana kerana hakikatnya, gerakan bawah tanah pejuang berhaluan tariqat pimpinan Bediuzzaman Said Nursi hidup dimana-mana. Mungkin pihak tentera telah terlepas pandang kehadiran Insititusi Imam Hatip yang dibiar berleluasa tanpa kawalan menyebabkan ruh perjuangan ini dapat disusun secara lebih strategik." Sahrul menyudahkan diskusi.

Apa pun satu persoalan timbul di benak kepala saya usai pembentangan.

Menurut muluk-muluk berita yang dikhabarkan bersumber seorang aktivis dakwah tanah air, bahawa terdapat beberapa kegusaran oleh gerakan Islam lain terhadap pragmatiknya AKP dalam memenangi undi rakyat sehingga pernah ditegur oleh Ikhwanul Muslimin. Benarkah terdapat sendi asas perjuangan gerakan Islam yang telah diabaikan oleh pihak Erdogan dan parti pimpinannya. Jika ia benar, maka rumus yang saya andaikan selama ini memerlukan suatu pengitlakan baru yang lebih substantif dalam memahami kerangka asas hukum fikih, mengambil mudharat kecil demi menghindar mudharat yang lebih besar..

Pencerahan dari pembaca amat dialu-alukan..

3 comments:

Walid Hafizul said...

telahan tajam...patut la dapat keja kat IKRAB!

Walid Hafizul said...

tambah sikit..

kerja kat IKRAB...suatu ketika dahulu

SufiSuci said...

AbuDzar: masih banyak yg lompang. Mohon tunjuk ajar. Yg membaca pun apa kurangnya, pendidik keramat dari Sipitang :)